Çin Otomobil Satışlarının 1990'ların Başından Bu Yana İlk Kez Düşmesi Bekleniyor

17 Aralık 2018

2009 yılında dünyanın en büyük otomobil pazarı olarak ABD'nin yerini alan Çin, o tarihten bu yana çoğu küresel otomobil üreticisi için en büyük satış ve kâr kaynağı haline gelmiş bulunuyor.  Örneğin GM, Çin'de ABD'den daha fazla araba satıyor.
Ancak Çin otomobil satışlarının 1990'ların başından bu yana ilk kez düşmesi bekleniyor. Analistler, Çin’in otomobil talebindeki daralmanın sebebinin bu yılın başlarında araç alımları için devlet tarafından verilen sübvansiyonların sona ermesi ve ABD ile yaşanan ticaret savaşının tüketici güvenini zayıflatması olduğunu düşünüyor.
Araç satışlarındaki en çarpıcı düşüşün, son yıllarda Çin otomobil satışlarındaki büyümenin büyük kısmını yaratan SUV (sport utility vehicles) satışlarında yaşandığı belirtiliyor. Geçen yıl Ocak-Ekim döneminde %17 artan SUV satışlarının, bu sene Ocak-Ekim döneminde sadece %1 arttığı açıklandı.
Satış verilerine daha detaylı bakıldığında her otomobil üreticisinin kötü bir dönemden geçmediği görülüyor. Çin hâlihazırda elektrikli araçlar için dünyanın en büyük pazarı konumunda ve merkezi ve yerel yönetimler elektrikli araç alımlarını sübvanse etmeye devam ettiğinden, bu yıl satışların artış gösterdiği biliniyor. Zengin tüketicilerin ekonomik yavaşlamadan daha az etkilenmesi sebebiyle lüks araç satışlarının da yaşanan düşüşten etkilenmediği belirtiliyor.
Danışmanlık şirketi Gavekal Dragonomics, “Araç satışları bu sene tüketimdeki ana zayıf nokta. Çinli tüketiciler yavaşlayan ekonomiden izole değil, dolaysıyla büyümedeki yavaşlamanın 2019 yılında da devam etmesi hane halkı gelirinin ve tüketiminin yavaşlamasına sebep olacaktır.”  

Kaynak: Financial Times web sitesinden tercüme edilmiştir.
Yayınlayan: T.C. Ticaret Bakanlığı