Hindistan Chabahar Limanını Geliştiriyor.

15 Ocak 2019

Hindistan Chabahar Limanını Geliştiriyor.
Sudha Ramachandran, Bağımsız Analist, Bangalore


Hindistan'ın Chabahar bulunan İran'ın Shahid Behesti limanındaki operasyonlarını devralmasıyla Yeni Delhi, Orta Asya'daki ekonomik ve stratejik hedeflerini gerçekleştirmede önemli bir dönüm noktasına ulaştı.
 
Chabahar limanını işletmek Hindistan'a, dünyadaki petrolünün deniz yoluyla taşınan üçte birinin geçtiği stratejik Hürmüz Boğazı’nın yanında önemli bir avantaj sağlayacak.
 
Hindistan'ın Chabahar limanına yatırımı, limanı geliştirmesi ve işletmesi, en büyük üçüncü petrol tedarikçisi olan İran'la olan ilişkisini güçlendirecek.
 
Liman, Hindistan için İran üzerinden Afganistan'a karayolu ticaret koridoru açılmasını sağlayacak. Ayrıca, Afganistan yeniden yapılanmasında Hindistan'ın daha büyük bir rol oynamasını sağlayacak.
 
Bu ticaret koridoru Hindistan'ın şu an 1,5 milyar dolar olan Orta Asya Cumhuriyetleri ile olan ticari bağlarını genişletecek. Halen bu ülkelerle olan ticaret, Hindistan’ın toplam ticaretinin yalnızca binde 11'ini oluşturuyor.
 
Chabahar Limanı, multimodal Uluslararası Kuzey-Güney Ulaştırma Koridoru (INSTC) ile bağlantısı sağlandığında Hindistan için Avrasya ile olan ticaretinde de bir geçit olacak.
 
Hindistan'ın Avrasya ile olan ticaretinin Chabahar limanı ve INSTC'nin hayata geçmesiyle 170 milyar dolara (ihracatta 60.6 milyar dolara, ithalatta 107.4 milyar dolara) ulaşacağı tahmin ediliyor.
 
Hindistan, Chabahar'daki Shahid Beheshti terminalini beş aşamada geliştiriyor ve proje tamamlandığında limanın kapasitesi yıllık yaklaşık 82 milyon metrik ton olacak. Devlet tarafından işletilen Indian Ports Global Limited (IPGL), limanın yönetiminden 18 aylık geçici bir süre için sorumlu olacak ve iki tarafın sözleşmeyi uzatmaya karar vermesi halinde, bu sorumluluk 10 yıla çıkacak.
 
Hindistan, Birinci Faz için Chabahar Limanı’nda iki rıhtımın donatılması için 85,21 milyon dolar sermaye yatırımı yaptı. Yıllık 22.95 milyon dolar ise yaratılan gelirle yatırım yapılacak.
 
Hindistan ayrıca İran-Afganistan sınırına yakın bölgede, Chabahar'dan Zahedan'a 1,6 milyar dolarlık bir demiryolu hattı inşa ediyor. Ayrıca, Hindistan özel sektör ve devlet tarafından işletilen petrokimya ve gübre şirketleri, Chabahar Serbest Ticaret Bölgesi'nde 20 milyar dolarlık yatırım planlıyor.
 
Chabahar'ın konumu, limanı çok büyük ekonomik ve stratejik öneme taşıyor. İran'ın Makran sahilindeki Umman Körfezi'nin ağzında yer alan liman, İran'ın Hint Okyanusu'na doğrudan erişmesini sağlıyor.
 
Chabahar Limanı İran'ın ilk derin deniz limanı. Şimdiye kadar İran'ın denizcilik endüstrisi, ülkede derin deniz limanlarının bulunmamasından dolayı sorunlarla karşılaşıyordu. Mesela İran’ın deniz taşımacılığının önemli bir kısmının yapıldığı Bandar Abbas, 100.000 tonu aşan gemileri ağırlayamıyor. Bu nedenle, yüksek tonajlı gemiler Birleşik Arap Emirlikleri'ne  yöneliyor ve burada indirilen kargo daha sonra Bandar Abbas limanının sığ sularına uygun daha küçük gemilerle İran’a taşınıyor. Chabahar'daki derin deniz limanı, İran'ı milyonlarca doları BAE'ye harcamaktan kurtaracak ve İran’ın BAE’ye bağımlılığını azaltacak.
 
Chabahar Limanı, deniz sınırı olmayan Afganistan'ın Pakistan'a denize erişim konusundaki bağımlılığını da azaltacak.
 
Chabahar Limanı ayrıca Orta Asya Cumhuriyetleri’nin Türkiye, Rusya, Baltık Ülkeleri, Çin ve İran (Bandar Abbas üzerinden) limanlarına bağımlılığı azaltacak. Chabahar'dan geçen yol bu ülkelere dış ticaretlerini sürdürmelerini için en kısa deniz yolunu açmış olacak.
 
Plan, Hint sevkiyatlarının, Afganistan'daki Zahedan'a ve daha sonra Zaranj'a kamyon ve trenlerle yapılması.  Mallar daha sonra, Afganistan'ın herhangi bir yerine Çevre Yolu üzerinden, hatta diğer Orta Asya ülkerine taşınabilecek. Aynı şekilde, Afganistan ve Orta Asya ülkelerinden gelen mallar - ikincisi zaten İran demiryolu ağıyla bağlantılı trenlere sahip - Zahedan'a ulaşıp karayoluyla Chabahar’a aktarılacak ve oradan Hindistan ve diğer ülkelere taşınacak.
 
İran, 2013'te Hindistan'a Chabahar'ı bölgesel bir ticaret ve nakliye merkezi haline getirme planını öne sürdü. Bu planın gerçekleşmesi uzun zaman aldı.
 
Chabahar'ın geleceğinin anahtarı, trafiğin sıklığı ve limanın çekeceği sevkiyat hacmidir. Şu anda Hindistan, Afganistan’a yapılan gönderilere odaklanıyor, ancak bu Chabahar Limanını ekonomik rasyonalite açısından uygun hale getirmek için yeterli değil.
 
Chabahar projesinin tüm potansiyelinden yararlanmak için bölgedeki bağlantıların iyileştirilmesi gerekiyor, ancak sermaye açığı sorunları Chabahar-Zahedan demiryolu projesinin hız kazanmasını engelliyor.
 
Çin de Chabahar Limanı projesine katılabilir. İran, daha önce birkaç kez “Çin ve Pakistan da dahil olmak üzere daha fazla oyuncuyu projeye davet etmek istediğini” açıkça belirtti.
 
Kaynak: http://www.iran-daily.com/News/237357.html