Moğolistan’da Dış Ticaret ve Yatırım Ortamı ve Zorlukları konulu seminer düzenlendi

24 Mayıs 2019

Moğolistan Dışişleri Bakanlığı ve Moğolistan Merkez Bankasının iş birliğinde “Moğolistan’da dış ticaret ve yatırım ortamı ve zorlukları” konulu semineri düzenlenmiştir.

Seminere Moğolistan’daki Büyükelçilikler, uluslararası kurum temsilcileri, araştırmacılar, iktisatçılar, kamu ve özel sektör temsilcilerinden oluşan 120’ye yakın kişi katılım sağladı.

Seminerde Moğolistan dış ticaretin madenciliğe bağlılığını azaltma ve ihracatı çeşitlendirmeye ilişkin birçok konu ele alındı.

Moğolistan Dışişleri Bakanlığı Dış Ticaret ve Ekonomik İşbirliği Genel Müdürü V.Enkhbold yaptığı sunumda : “bizim için ekonomik sektörlerimizi çeşitlendirme ve ihracatı artırma konusu çok önemlidir. Moğolistan Hükümeti dış ticarette uyguladığı politikası ile ihracatı artırmak amacıyla “Moğol ihracat” programını onayladı. Bugün Moğolistan dış ticaret hacmi 13 milyar dolara ulaştı ve bunun 7 milyar doları ihracat oluşturuyor. Dış ticaret dengesi 1,1 milyar Dolar fazla veriyor. Toplam ihracatın %80’i maden ürünleridir. Kalan %11’lik pay diğer sektörlerindir.

Rakamsal bazda az gözükse de 2017 yılına göre madencilik dışı ürün ihracatı %18 oranda artmıştır. Yani madencilik dışı ürün ihracatı 2017 yılında 670 milyon dolar iken geçtiğimiz yıl 800 milyon dolara yükseldi. Bunun 410 milyon doları kaşmir ürünleri ve son yıllarda et ve et ürünleri, deri, organik gıda ihracatındaki artıştan kaynaklanmaktadır.

Moğolistan Avrupa ülkelerine Genelleştirilmiş Tercihler (GPS) Sistemi kapsamında 7200 kalem ürünü kotasız ihraç etme imkanına sahiptir. En son 2015 yılında Japonya ile STA imzalandı. Bunun sonucunda 2015 yılında Moğolistan-Japonya arasında dış ticaret hacmi 300 milyon dolar iken 2018 yılında 600 milyon dolara yükselmiştir. Bu aralar Moğolistan Güney Kore pazarına ürün ihraç etme ve özellikle tarım ürün ihracatına ilişkin araştırmaları iki taraf ortaklaşa yapmaktadır. Araştırmalar bitince STA müzakereler başlayacaktır.  
Dış ticarette Moğolistan için en öncelikli politika ise Rusya ve Çin pazarına ihracatı artırmaktır. Buna ilişkin Avrasya Ekonomik Birliği ile iş birliği yaparak serbest ticaret araştırmasını başlatıyoruz” diye konuştu.

Kaynak: https://montsame.mn

Yayınlayan: Ulanbator Ticaret Müşavirliği