Yunanistan’ın gıda ve tarım sektöründe kullanılmayan potansiyel

19 Ekim 2018

Yunanistan Ulusal Bankası Mali Analiz Departmanı tarafından yapılan ve bu hafta yayınlanan bir araştırmaya göre; Yunanistan'ın tarım ve gıda sektörü ekonomiye yılda 12.2 milyar Avro daha ekleyebilir ve modern Avrupa Birliği standartlarına getirilseydi 200.000 yeni iş yaratabilirdi.
 
Yunanistan'daki sektör, ülkenin iklimi, coğrafyası ve burada yetişen ve ekonomik krizin baskısına dayanmayı başaran çok çeşitli mahsullerden yararlanmaktadır. Yine de sektör, çalışmaya göre diğer AB ülkelerindeki ve diğer yerlerdeki emsallerinin başarılarına yaklaşamadı.
 
Bu, Yunan ekonomisinin ana sütunlarından biridir ve tüm işletme tabanının katma değerinin yüzde 13'ünü (yüzde 7'lik bir AB ortalamasına kıyasla) gerçekleştirmektedir.
 
Jessie Voumvaki'nin denetlediği çalışmaya göre; dikkate değer bir şekilde, diğer sektörlerde yüzde 40'a varan düşüşlere karşın, tarım ve gıda sektörü kriz boyunca satışlarını istikrarlı bir seviyede tutmayı başardı.
 
Öte yandan, Yunan gıda ve tarım ürünleri uluslararası pazar payını kaybederken, küresel gıda ve içecek talebi yüzde 160 oranında artarken ve son 20 yılda küresel ihracat yüzde 210 arttı.
 
Diğer AB ülkelerinin aksine, Yunanistan'daki arazi verimliliğinin azalıyor ve diğer AB ülkelerine kıyasla kooperatifler alanında değerlendirilmeyen büyük bir potansiyelin bulunduğu görülüyor: Bloğun Akdeniz ülkelerinde gıda satışlarının yüzde 42'si kooperatifler aracılığıyla gerçekleştiriliyor ki bir bütün olarak AB için bu rakam yüzde 39 iken, Yunanistan'da yüzde 17'ye karşılık geliyor.
 
Bu nedenle çalışma, sektörde gerekli olan kilit reformların aşağıdakileri olduğu sonucuna varmaktadır:
- Batı Avrupa'da yüzde 70 ile karşılaştırıldığında, bir etiket / marka altında satılan Yunan ürünlerinin yüzde 40 olan payını artırmak.
- Yeniden yapılandırılan Ortak Tarım Politikasından kaynaklanan fırsatların tarımsal üretime daha profesyonel bir yaklaşıma doğru kullanılması.
- Üreticiler, bilim adamları ve ticari yetkililer içeren kurullarla tarımsal kooperatiflerin daha fazla iş odaklı hale getirilmesi.
- Menşei Korunan Ürünlerin Tanıtımı ve Yunan üretiminin en iyi şekilde markalaşması için turizm gibi sektörlerle sinerji yaratılması.
 
Kaynak:http://www.ekathimerini.com/233760/article/ekathimerini/business/untapped-potential-in-greeces-food-and-agricultural-sector
Yayımlayan: Selanik Ticaret Ataşeliği