Çekya'da Ekonomiye Güven Azalıyor

06 Aralık 2019

6.12.2019 MF Dnes - Çek Fonu Baş Ekonomisti Lukas Kovanda

Şirketlerin veya sıradan tüketicilerin Çek ekonomisine duydukları güven yavaş yavaş ama kesin olarak düşüyor. Kasım ayında tekrar düştü, Temmuz 2014'ten bu yana en düşük seviyeye geriledi. Beş yıldan uzun bir süredir ilk kez tüketiciler gelecek aylardaki durumlarında iyileşme göstermek yerine bozulma beklemekte. İnsanlar arasında kendi mali durumlarının kötüleşmesi konusunda artan bir endişe var.

İstatistikçilerin izlediği bir başka sözde öncü gösterge de ekonomiye olan güvenin yanı sıra sektördeki durumun da gelişmesidir. Ancak sanayiciler arasındaki durum bile daha da kötüye gidiyor. Kasım ayında, imalat sanayinde işletme koşullarındaki bozulma yoğunluğu, yine hoş olmayan bir şekilde artmıştır. Koşullar, üst üste on iki aydır kötüleşti, neredeyse 2009 ortasından bu yana tüm süreç boyunca en yoğun olarak gerçekleşti. Markit anketi, endüstriyel şirketlerimizin hem yurt içi hem de yurt dışı üretim artış dinamikleri ve yeni siparişler konusunda hızlanan bir kayıpla karşı karşıya olduğunu gösteriyor.

Tünelin sonunda ışık henüz görünmüyor, hepsi karanlık. Aslında, küresel ekonominin belirsiz gelişmesi ve otomotiv endüstrisindeki kilit değişiklikler, iç sanayiyi giderek daha fazla etkiliyor.

Bloomberg'e göre, otomobil üreticileri önümüzdeki yıllarda dünya çapında en az 80.000 işten çıkacaklar. Çek ekonomisi açısından bakıldığında, bu pozisyonların önemli bir bölümünün Almanya'da kaldırılacağı bir uyarıdır. Ekonomimiz, oradaki otomotiv endüstrisine büyük ölçüde bağımlı. ABD veya İngiltere'de de önemli sayıda iş kesilecektir. Sadece geçen hafta, Alman şirketleri Daimler (Mercedes üreticisi) ve Audi, gelecek yıllarda yaklaşık 20.000 iş keseceklerini açıkladılar. Japon otomobil üreticisi Nissan 12.500 kişiyi işten çıkaracak.

Montaj fabrikaları nasıl değiştirilir?

Bunun nedeni, otomobiller için dünya çapında zayıflayan talep ve özellikle elektromobilite olmak üzere daha çevre dostu bir itiş tarzına geçiş. Küresel talep, korumacılığın artması, tarifelerin getirilmesi, Çin ve dünya ekonomilerinin büyümesinde yavaşlama, aynı zamanda Uber gibi çevrimiçi ulaşım platformlarının ortaya çıkmasıyla da zayıfladı. Zayıf talebe ek olarak, otomobil üreticilerinin karlılığı, iklim değişikliği ile mücadele etmek için daha sıkı düzenlemelerin gerektirdiği daha çevre dostu olanlar da dahil olmak üzere, özerk sürüş ve diğer teknolojiler için araştırma ve geliştirmeye daha fazla yatırım yapılması ihtiyacını ortadan kaldırıyor.

Markit verilerine göre, bu yıl 88.8 milyon yolcu vagonu (van veya SUV dahil) dünya genelinde üretiliyor ve bu rakam neredeyse yüzde altı daha az. Üreticiler gelecek yıllarda büyük çaplı iş kesintilerine neden olacak maliyetleri düşürmek zorundadır. 80 bin kişinin bu miktarı kesin olmaktan uzak görünüyor. Bu nedenle hala Çek ekonomisi tarafından rapor edilen hızlı ücret artışı, küresel otomobil endüstrisinin zayıflaması nedeniyle de sürdürülemez. Çek Cumhuriyeti, dünyanın kişi başına düşen gücü geleneksel olan en büyük otomobil üreticilerinden biridir, bu nedenle otomotiv endüstrisinin, özellikle Almanların, elbette er ya da geç üzerinde büyük etkisi olacaktır.

Yeni Çek Cumhuriyeti İstatistik Ofisi verilerine göre, Çek Cumhuriyeti'ndeki ücretler üçüncü çeyrekte enflasyona göre yüzde 4 oranında artmıştır. Bu tür bir artışın, reel birim işçilik maliyetlerinde gözle görülür artıştan bir aslan payı vardır. Bu, verimlilik seviyesindeki değişiklikleri hesaba katarak, işgücü maliyetinin bir göstergesidir. Çek Cumhuriyeti'ndeki emek verimliliği, geçen yıl AB’de ortalamanın üzerinde bir oranda artmasına rağmen, kazançlardaki büyümeyi telafi etmek yeterli değildi. Sadece Romanya'da AB genelinde birim işçilik maliyetleri Çek Cumhuriyeti'nden daha hızlı artmıştır. Avrupa Komisyonu’nun sonbahar tahminlerine göre, bu yıl Çek Cumhuriyetindeki birim işçilik maliyetleri, AB’nin genelindeki yüzde 0,4’e oranla reel olarak yüzde 1,1 oranında artacak. Bu nedenle, Çek işgücünün birim maliyetlerinde ortalamanın üzerinde bir artış, uluslararası otomotivdeki rekabetçiliğini engelliyor ve bu da Çek otomotiv endüstrisinde kaçınılmaz iş kayıplarını önümüzdeki yıllarda hızlandıracak. Ve sadece orada değil.

Tüm bunların sonuçları nelerdir? Çek Cumhuriyeti ekonomik bir düşüş spirali üzerindedir. Endüstri, ABD-Çin tarife savaşının etkilerinden ve Almanya'daki sanayi üretimini çevreleyen belirsizlikten olumsuz yönde etkileniyor. Alman sanayicilerin Çek taşeronlarından aldıkları siparişlerin az olması, ekonominin büyümeye devam etmesi durumunda sanayimizin başka bir segmente odaklanması gerektiği anlamına geliyor. Bu kısmen inşaat sektöründe ve özellikle tüketici segmentinde başarılı. Tüketici havası da düşmekle birlikte, ücretlerde ve alımlarda devam eden büyüme ile olumlu bir seviyede tutulmaktadır.