Türkiye'de E-Ticaretin Görünümü Raporu Yayınlandı- 06.05.2025
06 Mayıs 2025Türkiye’nin 2024 yılı e-ticaret hacmi 3 trilyon Türk lirasını aştı.
Ülkemizde e-ticaret hacmi 2024 yılında bir önceki yıla göre %61,7 artarak 3 trilyon Türk lirasını aştı. İşlem sayısı ise 5 milyar 910 milyon adet olarak gerçekleşti.
Perakende e-ticaret hacmi 2024 yılında bir önceki yıla göre %63,7 artarak 1 trilyon 619 milyar Türk lirasına ulaştı. Perakende e-ticaret işlem sayısı ise bir önceki yıla göre %10,1 artış göstererek 1 milyar 850 milyon adet olarak gerçekleşti.
2019-2024 yılları arasında genel e-ticaret hacminin yıllık bileşik büyüme oranı %85,66’ya ve aynı dönemde perakende e-ticaret hacminin yıllık bileşik büyüme oranı ise %90,82’ye ulaştı.
ABD doları bazında e-ticaret hacmi 2019-2024 yılları arasında %274 artış gösterdi.
2019 yılında 23 milyar 940 milyon ABD doları olan e-ticaret hacmi, her yıl istikrarlı bir şekilde artarak 2023 yılında 77 milyar 890 milyon ABD dolarına, 2024 yılında ise bir önceki yıla göre %15’lik artış ile 89 milyar 580 milyon ABD dolarına ulaştı. 2019-2024 yılları arasında ABD doları bazında artış oranı %274 olarak gerçekleşti.
2024 yılında e-ticaretin GSYH içindeki payı %6,5 oldu.
2024 yılında yurt içinde gerçekleşen e-ticaret hacminin, Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) tarafından 43 trilyon 410 milyar 514 milyon TL olarak açıklanan gayri safi yurt içi hasılamız (GSYH) içindeki payı %6,5 oldu.
E-ticaretin genel ticarete oranı 2024 yılında %19,1 olarak gerçekleşti.
E-ticaretin genel ticaret içindeki payı ilk çeyrekte yüksek, ikinci çeyrekte azalan, üçüncü çeyrekte durağan ve son çeyrekte ise kampanyaların etkisiyle tekrar yükselen ancak yılın son ayında düşen bir seyir izledi.
2024 yılında Türkiye genelinde 600 bin 800 işletme e-ticaret faaliyetinde bulundu.
Ülkemizde e-ticaret faaliyetinde bulunan işletmelerin %78,6’sı şahıs işletmesi, %17,8’i limited şirket ve %3,6’sı anonim şirkettir.,
Türkiye’de e-ticaret faaliyetinde bulunan esnaf işletmesi sahiplerinin %72,8’i erkek, %27,2’si ise kadındır. Erkek işletme sahiplerinin çoğunluğu 35-39 yaş aralığında, kadın işletme sahiplerinin çoğunluğu ise 30-34 yaş aralığındadır.
İstanbul, Ankara, İzmir, Bursa ve Antalya, e-ticaret faaliyetinde bulunan işletmelerin en çok bulunduğu ilk 5 il olarak öne çıktı.
E-ticaret işletmelerinin sektörlere göre dağılımında yemek sektörü ilk sırada yer aldı.
E-ticaret ekosisteminde faaliyet gösteren işletmelerin sektörlere göre dağılımında, yemek sektörü %21,63 ile en yüksek orana sahip olurken bu sektörü %15,64 ile giyim, ayakkabı ve aksesuar sektörü, %12,24 ile elektronik ve %11,12 ile ev, bahçe, mobilya ve dekorasyon sektörleri takip etti.
2024 yılında giyim, ayakkabı ve aksesuar sektörü ilk sırada yer aldı.
2024 yılında e-ticaret hacminden en büyük payı alan sektör 301 milyar 340 milyon Türk lirası ile giyim, ayakkabı ve aksesuar sektörü olurken bu sektörü sırasıyla 208 milyar 900 milyon Türk lirası ile havayolları, 180 milyar 230 milyon Türk lirası ile seyahat, taşımacılık ve depolama ve 176 milyar 920 milyon Türk lirası ile elektronik sektörleri izledi.
Türkiye'de e-ticaret sektörü 2024 yılında da büyümesini sürdürürken, tüketici eğilimleri ve talep dinamikleri doğrultusunda e-ticarette en çok tercih edilen ürünler; ayakkabı, tişört, elbise, mont, pantolon gibi giyim ürünleri ve elektrikli süpürge, dizüstü bilgisayar, cep telefonu gibi teknoloji ürünleri ile kitaplar oldu.
E-ticaret harcamalarının %58’i kadın tarafından yapıldı.
2024 yılı itibarıyla pazar yerleri üzerinden gerçekleşen e-ticaret harcamalarının %58’i kadın %42’si ise erkek kullanıcılar tarafından yapıldı.
Giyim, ayakkabı ve aksesuar, medikal, kişisel bakım ve kozmetik ile evcil hayvan ürünleri sektörlerinde kadın kullanıcılar daha fazla harcama yaparken elektronik, havayolları ile seyahat, taşımacılık ve depolama sektörlerinde ise erkek kullanıcılar daha fazla harcama yaptı.
E-ticaret harcamalarının yaş gruplarına göre dağılımı dikkat çekiyor.
2024 yılı verilerine göre, e-ticaret harcamalarının yaş grubu ve cinsiyete göre dağılımında kadın ve erkek kullanıcılar açısından en yüksek oranlar 30-34 yaş aralığında görüldü.
20-44 yaş aralığındaki kullanıcılar ağırlıklı olarak giyim, ayakkabı ve aksesuar sektöründe harcama yaparken, 35-44 yaş aralığındaki kullanıcılar arasında giyim harcamaları yüksek seyretmekle birlikte ev, bahçe, mobilya ve dekorasyon ile elektronik sektörlerinin payında artış görüldü.
45-64 yaş aralığında ise ev, bahçe, mobilya ve dekorasyon sektörü dikkat çekerken, 50 yaş ve üzeri gruplarda havayolları sektörüne dönük harcamaların arttığı gözlemlendi.
Yemek sektörünün toplam harcamalar içindeki oranının ise yaş grupları yükseldikçe azaldığı görüldü.
E-ticarette en çok tercih edilen ödeme yöntemi %66 ile kartlı ödemeler oldu.
E-ticarette kullanılan ödeme yöntemleri incelendiğinde %66 ile kartlı ödemeler ilk sırada yer alırken, bunu sırasıyla %26 ile havale/EFT ödemeleri, %3 ile kapıda ödeme ve %5 ile diğer ödeme türleri takip etti.
Kartlı ödemelerin %65’i 3D secure güvenlik yöntemiyle yapıldı.
E-ticarete uyum endeksine göre e-ticarete uyumu en yüksek ilimiz İstanbul.
Bakanlıkça geliştirilen metodoloji sayesinde ülkemizde illerin e-ticarete uyumuna ilişkin bir endeks oluşturuldu.
Bu metodolojide yer alan kriterler;
- İlin e-ticaret satışlarının o ilin gayrisafi yurt içi hasılasına oranı (e-GSYH),
- İlde e-ticaret faaliyetinde bulunan işletme sayısının o ildeki toplam işletme sayısına oranı yani ildeki işletmelerin e-ticarete entegrasyonu,
- İl bazındaki e-ticaret satışlarının ildeki e-ticaret alışlarını karşılama oranı,
- İlde faaliyet gösteren e-ticaret işletmesi başına düşen e-ticaret satış hacmidir.
Endeks skorlarına göre en yüksek skor alan ve dolayısıyla e-ticarete uyumu en yüksek olan ilk 3 il sırasıyla İstanbul, Kayseri ve İzmir oldu.
E-ticaret satışları en fazla olan ilk 5 il sırasıyla İstanbul, Ankara, İzmir, Kocaeli ve Bursa olurken İstanbul, Ankara, İzmir, Bursa ve Antalya, e-ticaret alışlarının en fazla olduğu ilk 5 il olarak öne çıktı.
2024 yılında en çok alışveriş Kasım kampanyaları döneminde yapıldı.
Mayıs ve Kasım aylarında, işlem sayılarında büyük sıçramalar yaşandı. Bu tepe noktalar, kasım kampanya günleri ile Anneler Gününün öncesindeki günlerde meydana geldi. Nisan ve Haziran aylarında işlem sayılarında bir miktar azalma gerçekleşti.
Kasım kampanyalarının gerçekleştiği dönemde e-ticarette en yüksek işlem sayılarına ulaşılırken yılbaşı gecesi, yılın ilk günü ve dini bayramların olduğu günlerde diğer günlere göre daha az işlem meydana geldi.
En fazla alışveriş yapılan gün Cumartesi oldu.
Türkiye’deki e-ticaret sektöründeki işlem yoğunluğunun haftanın günleri ve saat aralıkları bazında dağılımı incelendiğinde saat 20.00’den sonra e-ticaret işlemlerinde günün diğer saatlerine göre artış olduğu gözlemlendi. Haftanın en yoğun işlem yapılan vakti ise cumartesi saat 10.00- 19.00 arası oldu.
Hızlı ticaret 2024 yılında bir önceki yıla göre %98,1 oranında büyüyerek 249 milyar 800 milyon Türk lirasına ulaştı.
Tüketicilerin ihtiyaç duydukları ürünlere dakikalar içinde ulaşabildiği hızlı ticaret (Q-Commerce), 2024 yılında bir önceki yıla göre %98,1 oranında artış gösterirken, hızlı ticaret hacminin tüm e-ticaret hacmi içindeki payı %8,32 oldu.
Hızlı ticarette yemek sektörü %66,18 ile diğer sektörlere kıyasla gözle görülür bir farkla listenin en üst sırasında yer aldı.
Hızlı ticarette en çok satılan ürün grubu 6 milyar Türk lirası ile gazlı içecekler olurken, en çok sipariş edilen yemek türü ise 20 milyar 200 milyon Türk lirası ile hamburger oldu. Hamburgeri, 15 milyar 900 milyon Türk lirası ile döner, 14 milyar Türk lirası ile pizza, 12 milyar 600 milyon Türk lirası ile kebap takip etti.
Sürdürülebilirlik konusunda tüketiciden tüketiciye (C2C) e-ticaret dikkate değer bir potansiyel ortaya koydu.
2024 yılında tüketiciden tüketiciye (C2C) satışlarda işlem hacmi 9 milyar 800 milyon Türk lirasına ve işlem sayısı 17 milyon 500 bin adede ulaştı.
Sürdürülebilir e-ticaretin büyük kısmını %53,25 ile giyim, ayakkabı ve aksesuar sektörü oluştururken bu sektörü sırasıyla %16,32 ile elektronik, %6,86 ile anne ve bebek ve %6,24 ile oyun, oyuncak ve hobi sektörleri izledi.
Dijital eğlence ve içerik tüketiminde toplam hacim 19 milyar 600 milyon Türk lirası oldu.
2024 yılında, çevrim içi olarak satın alınan masaüstü bilgisayar, oyun konsolu, mobil oyunlar, video, müzik ve yayın platformlarının toplam hacmi 19 milyar 600 milyon Türk lirası ve işlem sayısı ise 95 milyon 700 bin adet olarak gerçekleşti.
Dijital eğlence sektörünün üç ana kategorisinin (Oyun, Yayın Platformları, Müzik ve Video) hacim ve işlem sayılarının oranlarına bakıldığında oyun sektörünün tutar bazında %55 düzeyinde bir oran ile dijital işlemlerde en büyük payı aldığı, işlem sayısı bazında ise %30’luk bir paya ulaştığı görüldü. Yayın platformları tutar bazında %38 oranında pay alırken, işlem sayısı bazında aldığı pay %48 oldu. Müzik ve video sektörü ise tutar bazında %7, işlem sayısı bazında %22’lik paya ulaştı.
Kamuoyuna saygıyla duyurulur.
Türkiye'de E-Ticaretin Görünümü Raporu için tıklayınız.