Ticaret Bakanlığı’ndan, Çocukların Zararına Neden Olabilecek Reklamlara Sıfır Tolerans

Ticaret Bakanlığı Reklam Kurulu, Çocukların Sağlığını Ve Güvenliğini Tehdit Eden Reklam İçeriklerine Karşı Kararlı Duruşunu Sürdürüyor.

19 Ekim 2025
Ticaret Bakanlığı bünyesinde faaliyet gösteren Reklam Kurulu, çocukları hedef alan ve onların algısal zaaflarını istismar eden reklam içeriklerine karşı denetimlerini aralıksız sürdürmekte, bu alandaki ihlallere karşı kararlı ve caydırıcı yaptırımlar uygulamaktadır.

6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un 61’inci maddesi, ticari reklamların genel ahlaka, kamu düzenine, kişilik haklarına uygun, doğru ve dürüst olması gerektiğini hükme bağlamaktadır

Aynı madde kapsamında,

“Tüketiciyi aldatıcı, tecrübe ve bilgi noksanlığını istismar edici, can ve mal güvenliğini tehlikeye düşürücü, kamu sağlığını bozucu, hastaları, yaşlıları, çocukları ve engellileri istismar edici”

reklamların yapılamayacağı açıkça belirtilmiştir.

Bu hükümlerin uygulanmasına yönelik olarak çıkarılan Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliği ile reklamcılık faaliyetlerine ilişkin etik ve hukuki sınırlar detaylı biçimde belirlenmiştir.
 
Reklam ve Tanıtım Faaliyetlerinde Esas İlkeler

Yönetmeliğin “Temel İlkeler” başlıklı 5’inci maddesinde; reklamların
•⁠  ⁠Genel ahlak ve kamu düzenine uygun olması,
•⁠  ⁠Kişilik haklarını ihlal etmemesi,
•⁠  ⁠Hasta, çocuk, yaşlı ve engellileri istismar edici ifadeler veya görüntüler içermemesi
zorunluluğu getirilmiştir.

Aynı Yönetmeliğin “Haksız Ticari Uygulamalar” başlıklı 28’inci maddesi ise; yaşları, deneyim eksiklikleri veya zihinsel/fiziksel zaafları nedeniyle özel korunmaya ihtiyaç duyan tüketici gruplarının ekonomik davranış biçimlerinin, bu grubun ortalama bir üyesi dikkate alınarak değerlendirilmesini esas almıştır.
 
Çocuklara Yönelik Reklamlarda Hassasiyet Esastır

“Çocuklara Yönelik Reklamlar” başlıklı 24’üncü madde, çocukları etkileyen veya çocuklara yönelik hazırlanmış reklamlara özel hükümler içermektedir.
•⁠  ⁠Reklam durdurma,
•⁠  ⁠Aynı yöntemle düzeltme,
•⁠  ⁠İdari para cezası,
•⁠  ⁠Gerekli görülmesi hâlinde üç aya kadar tedbiren durdurma

Bu kapsamda;

•⁠  ⁠Çocukları tehlikeli durumlara yönlendiren,
•⁠  ⁠Aşırı tüketime teşvik eden,
•⁠  ⁠Çocukların gelişim düzeylerini istismar eden
her türlü reklam faaliyeti yasaklanmıştır.

Bu kurallara aykırı davranan reklam verenler, ajanslar veya mecra kuruluşları hakkında Reklam Kurulu tarafından;

•⁠  ⁠Reklam durdurma,
•⁠  ⁠Aynı yöntemle düzeltme,
•⁠  ⁠İdari para cezası,
•⁠  ⁠Gerekli görülmesi hâlinde üç aya kadar tedbiren durdurma
yaptırımları uygulanabilmektedir

Aykırılığın internet ortamında gerçekleşmesi hâlinde ise erişimin engellenmesi kararı alınabilmektedir.

Ticaret Bakanlığı Reklam Kurulu, çocukların korunmasına yönelik yürüttüğü denetimler kapsamında, idari süreçleri yürütmeye kararlılıkla devam etmektedir.

Ticaret Bakanlığı, çocukların ticari istismardan korunmasını toplumsal sorumluluk alanının en önemli başlıklarından biri olarak görmektedir.

Reklam faaliyetlerinde dürüstlük, toplumsal sorumluluk ve çocukların korunması, hem hukuki hem vicdani bir zorunluluktur.

Ticaret Bakanlığı olarak çocukları hedef alan, gelişimlerini olumsuz etkileyen veya tüketim alışkanlıklarını istismar eden her türlü reklama karşı mücadelemizi kararlılıkla sürdüreceğiz.

Kamuoyuna saygıyla duyurulur.