Meksika’da perakende satışlar Ekim ayında yıllık %7,3 azalırken, ANTAD satışları 2020 yılı toplamında %5,1 azaldı

09 Şubat 2021

Nisan ayındaki %22,5’lik tarihi düşüşün ardından 5 ay iyileşme gösteren perakende satışlardaki artış trendi ekonomik faaliyetlerin yeniden canlanmasına rağmen Ekim ayında önceki aya kıyasla %1,4 oranında geriledi. INEGI Aylık Ticari Şirketler Araştırması (EMEC) verilerine göre yıllık bazda gerileme %7,3 olarak kaydedildi. Perakende ticaretteki toplam işçi sayısı yıllık %4,5 azalırken, ortalama ücretleri %1,1 düştü.

Ekim ayında perakende satışların azaldığı alt sektörler; büyük mağazalar ve self-servis mağazaları, ev eşyaları, mobilya ve elektronik, eğlence amaçlı kırtasiye ürünleri, kişisel kullanım eşyası, otomobil ve yedek parçaları oldu. Gıda, sağlık malzemeleri, tekstil ve aksesuarları alt sektörleri ise olumlu seyrini korudu.

Perakende sektöründeki düşüşün aksine, sadece internet üzerinden veya katalog ve televizyon gibi diğer satış kanallarından yapılan satışlar artmaya devam etti. Meksika'da e-ticaret GSYİH'nin yaklaşık %5'ini temsil etmekte olup, pandemiden önce bankacılık hizmetleri, tüketicilerin güven eksikliği ve lojistik sorunlar gibi engeller yaşanmasına rağmen son aylarda karantina önlemleri ile birlikte nüfusun büyük bir bölümünün e-ticarete yöneldiği görülmektedir. Perakende sektörü içinde her ay çift haneli büyüme kaydeden tek alt sektör olan e-ticaret, Ekim ayında önceki aya kıyasla %7,5 ve yıllık bazda %71,5 büyüdü.

Diğer taraftan, Ulusal Self-Servis ve Çok Katlı Mağazalar Birliği (ANTAD) verilerine göre, ülkede 1 yıldan fazla faaliyette olan karşılaştırılabilir mağazaların satışları 2020 yılında mağazaların kapanması, iç pazarın zayıflığı, yaşanan belirsizlikler, kayıt dışı ticaretten kaynaklanan rekabet ve kamu güvensizliği sorunları nedeniyle 2004 yılından bu yana kaydedilen en yüksek düşüşle %2,4 azaldı ve yaklaşık 21,1 milyar peso (yaklaşık 1,1 milyar dolar) kayıp yaşandı. 2020 yılı toplamında ANTAD satışları 1,3 trilyon peso (yaklaşık 68,5 milyar dolar) değerinde gerçekleşti.

Toplam ANTAD satışlarının %45’ini temsil eden süpermarket ürünleri (bakkaliye ve çabuk bozulan ürünler) %3,7 oranında büyüme göstermiştir. ANTAD'ın toplam satışlarının %12,5'ini oluşturan hazır giyim ve ayakkabı satışları %24,9 küçülmüştür. ANTAD'ın toplam satışlarının %42,5'ini temsil eden genel ürün satışları ise %0,4 büyümüştür. Mağaza türüne göre ise; self-servis mağazalar %7,7 büyürken; departmanlı mağazalar %13,6 ve ihtisas mağazaları %2 küçülmüştür.

2020 yılında ANTAD üyeleri öngörülenin %20,7 altında (2,3 milyar dolar değerinde) yatırım yapmış olup, 2021 yılı için 2 milyar dolar (2020 yılından %13 daha az) yatırım öngörülmektedir. Yatırımların %35,1'i tadilat, %34,2'si yeni mağazalar, %16'sı lojistik, %9'u teknoloji sistemleri ve %5,7'si personel eğitimi ve arsa alımı gibi kalemlere yönelik olacaktır.

2021 yılında nominal satışlarda beklenen artış oranı ise %6,5 olup, satışların ancak 2024 yılında eski seviyeleri görebileceği öngörülmektedir. Halihazırda Covid-19 önlemleri nedeniyle birçok eyalette AVM’ler ve çok katlı mağazalar kapalıdır veya kısıtlı kapasite ile hizmet vermektedir. Pandemi nedeniyle 83.956 kişinin işsiz kaldığı ve 3.675 mağazanın kapandığı bildirilmiştir. ANTAD üyesi 104 ticari zincir, toplam 24,6 milyon m2’ye sahip 66.376 mağazadan oluşmaktadır.

Yayımlayan: Meksiko Ticaret Müşavirliği

Kaynaklar:

Perakende satışlar için:


ANTAD satışları için: