Fitch, Moğolistan'ın 'B' olan notunu teyit etti; Görünüm Durağan

02 Haziran 2020

Moğolistan'ın emtiaya bağımlı ekonomisi, bu yıl koronavirüs şoku nedeniyle GSYİH ve ihracat büyümesinde keskin bir yavaşlama, kamu maliyesinde bozulma ve dış tamponlarda erozyon ile karşı karşıyadır. Bununla birlikte, durağan görünümle derecelendirmenin onaylanması, Fitch'in şokun etkisinin büyük ölçüde geçici olacağı yönündeki değerlendirmesini yansıtıyor, ekonomi güçlü bir şekilde toparlanıyor ve hükümet borcu / GSYİH'sı 2021'de tekrar düşmeye başlıyor. '' B 'derecelendirme seviyesi ve Moğolistan'ın güçlü yapısal faktörleri, çok taraflı ve iki taraflı alacaklılardan finansmana beklenen erişim ile birleştiğinde ülke kredi notlarına destek sağlamaktadır.

 
Fitch, 2021'de %7,9'a yükselmeden önce ekonominin 2020'de %2 küçüleceğini tahmin ediyor. Temel gerekçe, Moğolistan ihracatının yaklaşık %90'ını oluşturan Çin'deki talebin bu yılın ikinci yarısında toparlanacak olmasıdır. Bu, Nisan ayından bu yana Çin'in sanayi üretimi ve yatırım harcamalarındaki kademeli bir iyileşme ile vurgulanmaktadır. Aynı zamanda, pandeminin küresel olarak nasıl geliştiği ve Çin'in iyileşme hızı konusunda belirsizlik nedeniyle Moğolistan'ın büyüme görünümüne yönelik aşağı yönlü riskler devam ediyor.
 
Reel GSYİH, ilk çeyrekte büyük oranda koronavirüsün lokal yayılmasını önleyici tedbirlerle %10,7 azaldı. Bu, Şubat ve Mart aylarında Çin'e yapılan kömür ihracatının geçici olarak askıya alınmasını, uluslararası uçuşlar ve demiryolları üzerindeki sıkı kısıtlamaları ve sıkı sosyal mesafeli tedbirleri içeriyordu. Moğolistan, 141 resmi olarak bildirilen vaka ile koronavirüs nezdinde göreceli başarılı göründü.
 
Fitch, geçen yılki %1,4 bütçe fazlasına karşın 2020 yılında GSYİH'nın %7,1'lik bir bütçe açığı vereceğini tahmin ediyor. Başta gelir düşüşünün daha şiddetli olacağı yönündeki görüşümüz nedeniyle, tahminimiz hükümetin %2,5'lik açık öngörüsünden daha fazladır. Mart ayında yetkililer, öngörülen 2020 GSYİH'nın yaklaşık %13'ü değerinde bir ekonomik teşvik paketini açıkladı. Ancak buna harcama önceliklerinin yeniden sıralanması da dahildir ve Fitch, doğrudan bütçe açığına katkıda bulunacak önlemlerin GSYİH'nın %4'ü civarında olduğunu tahmin etmektedir. Temel mali öncelikler arasında belirli altyapı projeleri ile mali ve vergi indirim tedbirleri yer almaktadır. 2016'da olduğu gibi 24 Haziran'da yapılacak parlamento seçimleri öncesinde seçim öncesi harcamalarda keskin bir artış riski şimdiye kadar gerçekleşmedi ve Fitch şimdi mali kısıtlamanın geniş ölçüde bozulmadan kalmasını bekliyor.
 
Fitch, mali açık ve büyüme daralmasının genel hükümet brüt borcunu (GHBB) 2019'daki GSYİH'nın %65'inden 2020 yılı sonuna kadar GSYİH'nın yaklaşık %70'ine çekeceğini öngörüyor. GHBB'nin 2021'de düşüş trendini sürdürmesini ve 2024 yılına kadar mevcut olan 'B' orta seviye olan %60'ın altında %57'ye düşmesini bekliyoruz. Koronavirüs salgını öncesinde, Moğolistan, 2016 yılında kamu borçlarının GSYİH'nın %93'ünden düşürülmesinde önemli ilerleme kaydetmiş ve güçlü büyüme ve destekleyici emtia fiyatlarının desteklediği güçlü bütçe sonuçlarıyla desteklenmiştir.
 
Döviz rezervlerinin (2020 yılının ilk çeyreğinde 4,1 milyar ABD doları), 2020 yılı sonunda 4,1 kat cari-dış ödemeye eşdeğer 3,1 milyar ABD dolarına gerileyeceğini tahmin ediyoruz. Ülke, Mayıs 2020'de devlet garantisi veren 500 milyon dolarlık özel sektör dış tahvilini takiben Nisan 2021'e kadar pazarlanabilir dış tahvil vadeleri ile karşı karşıya kalmıyor. Bununla birlikte, özellikle 2021-2023'te itfa payında önemli bir artış göz önüne alındığında rezervler düşüktür ve derecelendirme zayıflığı vardır.
 
IMF personeli, ülkenin bütçe ve ödemeler dengesi ihtiyaçlarının karşılanmasına yardımcı olmak için Hızlı Finansman Aracı (RFI) kapsamında 99 milyon ABD Doları tutarında bir krediyle ilgili görüşmeleri tamamladı ve IMF kurulunun Haziran başında onaylanmasını bekliyoruz. Görüşmeleri tamamlarken, IMF personeli Moğolistan'ın 23 Mayıs'ta sona eren üç yıllık Genişletilmiş Fon Tesisi (EFF) kapsamında kamu borcunu azaltma ve rezerv biriktirme konusundaki ilerlemesini kaydetti. Asya Kalkınma Bankası (ADB) da yakın zamanda yeni kredileri ve bütçe desteği ve proje finansmanı için 233 milyon ABD doları tutarında hibeyi onayladı. Yetkililer, RFI ile ilgili personel tartışmalarını takiben IMF'nin medya açıklamasında yansıtıldığı gibi EFF'ye olası bir takip programını da araştırıyorlar.
 
Moğolistan parlamentosu oybirliğiyle geçen Kasım ayında hükümetin Oyu Tolgoy yatırım anlaşmasını iyileştirmenin yollarını gözden geçirmesini gerektiren bir karar aldı. Fitch, bunun, hükümet ve Rio Tinto arasındaki vergilendirme, gecikmeler ve büyük ölçekli bakır madenciliği projesinin diğer yönleri üzerindeki uzun süredir devam eden ilişkilerin ve kaynak milliyetçiliği etrafında artan siyasi dalgalanma potansiyelinin altını çizdiğine inanıyor. Ancak Fitch, bunun Moğolistan'ın makroekonomik istikrarı ve Rio Tinto'nun ülkeye daha önce yaptığı dikkate değer yatırımlar nedeniyle önemli sonuçları olduğu için Oyu Tolgoy'un gelişiminde önemli bir bozulmaya yol açacağına inanmıyor.
 
Moğolistan'ın derecesi, Dünya Bankası Yönetişim Göstergeleri (WBGI), kişi başına düşen GSYİH ve 'B' aralığı medyanından daha güçlü olan Dünya Bankası İş Yapma sıralamaları tarafından desteklenmektedir. GSYİH büyüme potansiyeli yüksektir. Ancak, net dış borç 2019 sonu itibarıyla GSYİH'nin %176'sındadır ve yüksektir.
 
Fitch, Moğol bankaları üzerinde olumsuz bir sektör görünümüne sahiptir ve bu da pandeminin bankaların varlık kalitesi üzerinde ek baskı yaratacağı beklentimizi yansıtmaktadır. Bankacılık sektörü takipteki kredi oranı 2020 Nisan sonu itibarıyla %10,9 olarak gerçekleşti. Moğolistan Bankası'nın 2020 yılında faiz oranlarını 200 baz puan düşürmesi, daha önce beklenenden daha yavaş kredi büyümesi ve daha yüksek kredi zararı karşılığı büyük olasılıkla bankaların karlılığı üzerinde baskı yaratacaktır.
 
Kaynak: FitchRatings
 
Yayınlayan: Ulanbator Ticaret Müşavirliği